Korona toi Helsingin yhdyskuntaseuraamustoimistoon uusia työskentelytapoja – Asiakastyötä tehdään aiempaa useammin myös etänä
Helsingin yhdyskuntaseuraamustoimistossa uskotaan, että koronan myötä löytyneitä uusia työtapoja hyödynnetään myös koronatilanteen lievennyttyä.
Korona vaikutti laajasti yhdyskuntaseuraamusten toimintaan viime vuoden puolella. Yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanoa, siviiliarviointia ja seuraamusselvityksien laatimista jouduttiin rajoittamaan ja asiakkaita tavattiin kasvotusten vain perustellusta syystä.
Vaikka yhdyskuntaseuraamustoimistoissa on palattu normaaliin arkeen, erityisesti leviämisvaiheen alueilla asiakkaita suositellaan asioimaan päivystysluonteisissa asioissa ensisijaisesti puhelimitse. Tapaamisten lisäksi yhteyttä pidetään puhelimitse, sähköpostitse ja videoyhteydellä.
– Harkintaa kasvokkaisen ja etätapaamisen välillä tehdään muun muassa asiakkaan elämäntilanteen, tuen tarpeen, kertalaisuuden, iän, terveydentilan ja uusimisriskin näkökulmasta, kertoo Helsingin yhdyskuntaseuraamustoimiston rikosseuraamusesimies Laura Neilick.
Tapaamiset yhdyskuntaseuraamustoimistoilla, palvelupaikoilla ja asiakkaiden kotona toteutetaan epidemialta suojautumiseen liittyvät ohjeet huomioiden. Koronalta suojaudutaan käyttämällä maskeja, huolehtimalla käsihygieniasta ja pitämällä turvavälejä. Kasvokkain asioidaan vain terveenä.
Korona on vaatinut sekä asiakkaalta että työntekijältä luovuutta ja joustoa
Rikosseuraamuslaitoksessa käytetään erilaisia kuntouttavia ohjelmia, joilla pyritään vähentämään rikosten uusimisriskiä. Eniten järjestetään erilaisia päihdekuntoutusohjelmia tai tiettyyn rikostyyppiin, kuten väkivalta- tai seksuaalirikokseen syyllistyneille tarkoitettuja ohjelmia, joilla edesautetaan rikollisesta elämäntavasta irtautumista.
Ohjelmatyötä on pystytty ohjaamaan yhdyskuntaseuraamustoimistoissa koronasta ja etätyöskentelystä huolimatta, mutta korona on estänyt ryhmämuotoisten ohjelmien ohjaamisen. Vaikka etätyöskentely on vaatinut työntekijöiltä ylimääräisiä valmisteluja ja luottamuksellisen asiakassuhteen syntyminen herätti aluksi huolta, monet huolista ovat osoittautuneet aiheettomiksi.
Rikosseuraamustyöntekijä Caterina Miletta kokee asiakkaiden sitoutuneen hyvin ohjelmien suorittamiseen etänä. Hän itse ohjasi onnistuneesti seksuaalirikoksista tuomituille suunnatun Uusi Suunta -ohjelman Skypen välityksellä.
– Ohjelmaan osallistuminen etänä vaatiikin sopivan asiakkaan vuorovaikutuksen ja aktiivisuuden näkökulmasta. Työskentelyn onnistuminen on edellyttänyt myös sitä, että asiakkaalla on käytössään sähköposti ja puhelin tai tietokone, Miletta kertoo.
Tukitunnit yhdyskuntapalvelun suoritustapana
Monen asiakkaan yhdyskuntapalvelu aloitettiin keväällä tukitunteina palvelupaikoilla tehtävän työn sijaan. Neilick muistuttaa, että tuki- ja ohjelmatunteja koskevat samat velvollisuudet niin etänä kuin läsnäkin. Aikataulua ja päihteettömyysvelvoitetta on noudatettava, ja epäiltyihin rikkomuksiin puututaan.
– Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, että ovat saaneet suoritettua rangaistustaan vallitsevista poikkeusoloista huolimatta. Yksi asiakas olikin kommentoinut, että ”kaikille pitäisi olla tämmöisiä tukitunteja osana yhdyskuntapalvelua”, rikosseuraamustyöntekijä Elina Nurminen kertoo.
Tukituntien sisältöinä on asiakkaan tilanteen mukaan esimerkiksi päihde- tai rikoskeskustelut, elämäntilanteen kartoitus tai erilainen tuki yhdyskuntapalvelusta suoriutumisen parantamiseksi.
Vaikka koronatilanne on vaatinut työntekijöiltä ja asiakkailta joustoa, koetaan Helsingin yhdyskuntaseuraamustoimistossa työntekijöiden ja asiakkaiden sopeutuneen hyvin muutoksiin.
– Koronaepidemia pakotti meidät tekemään digiloikan, mutta sen myötä olemme päässeet opettelemaan uusia työn tekemisen tapoja, joita voimme hyödyntää, vaikka palaisimmekin epidemian jälkeen normaaliolosuhteisiin, Neilick sanoo.
Julkaistu 2.2.2021