Asiakasviestinnän kehittämisprojekti edistämään asiakaslähtöisyyttä

Julkaistu 26.6.2020

Rikosseuraamuslaitoksen asiakasviestinnän kehittämisprojekti käynnistyy asiakasviestinnän kyselyllä henkilökunnalle ja asiakkaille. Tavoitteena on tehostaa, yhtenäistää ja saada rikosseuraamusasiakkaille suunnattu viestintä koordinoiduksi.

Asiakkailla projektissa tarkoitetaan rikosseuraamusasiakkaita eli vankeja ja yhdyskuntaseuraamusasiakkaita. Projektissa tuotetaan valtakunnallinen asiakasviestinnän prosessikuvaus, mikä toimii pohjana asiakasviestinnälle myös projektin päättymisen jälkeen sekä kehitetään asiakkaille suunnattua viestintämateriaalia.

- Aihe on erittäin ajankohtainen ja tärkeä. Projekti tehdään yhdessä eri taustaisten riseläisten kanssa, minkä lisäksi kysymme vankien ja yhdyskuntaseuraamusasiakkaiden näkemyksiä viestinnän kehittämiseen, jotta saamme mahdollisimman monipuolisen kuvan viestinnän tarpeista asiakkaille. Viestinnän merkitys jokaisen riseläisen työnkuvaa on kasvanut koronan ja EU:n saavutettavuusdirektiivin voimaantulon myötä, minkä vuoksi on hyvä työstää asiaa eteenpäin isommalla joukolla. Saavutettavuusdirektiivi tarkoitta meille esimerkiksi sitä, että verkkopalvelujen kielen ja muun sisällön tulee olla selkeää ja yksinkertaista, sanoo viestintäasiantuntija ja projektipäällikkö Anna Kotaviita Rikosseuraamuslaitoksesta.

Projektissa toteutetaan asiakasviestinnän kysely asiakkaille ja henkilökunnalle kesän aikana, mitä jatketaan teemahaastatteluilla kesän jälkeen.

- Projektissa määritellään, mitä asiakasviestintä tarkoittaa Rikosseuraamuslaitoksessa. Tätä kysytään myös henkilökunnan kyselyssä, johon toivottavasti mahdollisimman moni vastaa. Uskomme projektin työryhmissä, että yhteinen kieli ja toimintamalli sujuvoittaa työtämme sekä edistää asiakkaiden yhdenvertaisuutta, toteaa Kotaviita.

Projektissa tehdään myös Rikosseuraamuslaitoksen verkkosivulle asiakkaille tarkoitettu sivustokokonaisuus, jonka tavoitteena on kertoa rangaistuksen suorittamisesta selkeällä ja helposti lähestyttävällä tavalla. Myös henkilökunnan tarpeisiin luodaan intraan keskitetty asiakasviestinnän materiaalipankki.

- On monta syytä, miksi haluan olla mukana toteuttamassa asiakasviestinnän kehittämistä. Esimerkiksi yhteneväisen tiedon, ohjeistusten ja lomakkeiden vuoksi. Haluan olla mukana kehittämässä yhteisiä pelisääntöjä sekä oikeaa kuvaa Rikosseuraamuslaitoksesta, kun kerrotaan aidosti oikeista asioista, kertoo suunnittelija Kielo Surakka Etelä-Suomen rikosseuraamusalueen aluekeskuksesta.

Projektin suunnittelu on käynnistetty viime vuonna, mutta koronan vuoksi aloitusta on jouduttu siirtämään kesälle. Projekti päättyy vuoden 2021 lopussa.

Lisätiedot:

Anna Kotaviita, viestintäasiantuntija, projektipäällikkö
anna.kotaviita@om.fi, 050 598 3210
Tavoitettavissa 26.6.2020 ja 30.7. alkaen.

Päivi Kaikkonen, viestintäpäällikkö
paivi.kaikkonen@om.fi, 050 331 0067
Tavoitettavissa 14.7. saakka

Kielo Surakka, suunnittelija
kielo.surakka@om.fi, 050 442 0893
Tavoitettavissa 24.7. saakka

Markku Kuikka, ma.apulaisjohtaja Keravan vankila
markku.kuikka@om.fi, 050 4066 780