Föreskrift om verkställighet av övervakad frihet på prov (2/004/2022)

Brottspåföljdsmyndigheten föreskrift diarienummer 2/004/2022
29 juni 2022

Behörighet: 41 § 2 mom. i lagen om övervakad frihet på prov

Gäller: från och med den 1 juli 2022 tillsvidare

Upphävs: Föreskrift om verkställighet av övervakad frihet på prov (1/004/2014)

Mottagare: Brottspåföljdsmyndigheten

1. Beredning av övervakad frihet på prov

Syftet med övervakad frihet på prov är att genom planlagd och successiv utslussning upprätthålla och främja den intagna personens färdigheter för återanpassning i samhället. Alla insatser enligt planen för strafftiden under strafftiden syftar till att den som släpps från fängelse ska ha tillräckliga livshanteringsfärdigheter.

Enheten inom Brottspåföljdsmyndigheten med ansvar för planering av strafftiden ska se till att övervakad frihet på prov ingår som ett led i planen för strafftiden. Enligt huvudregeln ska förutsättningarna för övervakad frihet på prov utredas i fråga om samtliga personer som är intagna i fängelse. Förutsättningarna för försättning i övervakad frihet på prov kan lämnas outredda om det är uppenbart onödigt med hänsyn till straffets längd. Det kan exempelvis vara fallet om tiden i fängelse blir kort. Förutsättningarna för försättning i övervakad frihet på prov ska utredas om fängelsedomen är på månader och mer.

En ansvarig anställd ska utses för utredning av förutsättningarna för övervakad frihet på prov och dess beredning och verkställighet. Den ansvarige anställde som ansvarar för att utreda förutsättningarna för och förbereda och verkställa övervakad frihet på prov ska vara en tjänsteman vid Brottspåföljdsmyndigheten som är upptagen i registret över yrkesutbildade personer inom socialvården så att han eller hon har behövlig utbildningsbakgrund och kompetens och tillräckliga databehandlingsrättigheter för att utreda förutsättningarna för och förbereda och verkställa övervakad frihet på prov. Under övergångsbestämmelsen för registret över yrkesutbildade personer inom socialvården får den ansvarige anställde vara en anställd inom socialvården som inte är upptagen i registret, men han eller hon ska vara insatt i den helhet av saker som har relevans för övervakad frihet på prov.

Utredningen av förutsättningarna för och beredningen av övervakad frihet på prov omfattar multiprofessionellt samarbete såväl inom Brottspåföljdsmyndigheten som med externa aktörer. Den ansvarige anställde för övervakad frihet på prov ska registrera utredningen av förutsättningarna för och beredningen av frihet på prov samt planen för strafftiden för tiden för övervakad frihet på prov i klientinformationssystemet. I uppgifter som gäller utredning av förutsättningarna och förberedning kan andra tjänstemän anlitas som hjälp, exempelvis när det gäller granskning av lämplig bostad eller sammanställande av säkerhetsbedömning. Under den tid som övervakad frihet på prov verkställs kan övervakningsbesöken utföras av en annan anställd vid Brottspåföljdsmyndigheten än av den ansvarige anställde för övervakad frihet på prov.

En bedömning av personens återfallsrisk görs av en anställd vid bedömningscentral eller samhällspåföljdsbyrå i anslutning till att en risk- och behovsbedömning genomförs och en plan för strafftiden tas fram. I fråga om dem som dömts för sexualbrott och vars risk för att på nytt göra sig skyldiga till ett motsvarande brott har bedömts vara medelhög eller hög, ska den anställde med ansvar för utredningen av förutsättningarna och beredningen av övervakad frihet på prov kontakta fånghälsovården. En läkare där ska utfärda remiss till Åboenheten vid Psykiatriska sjukhuset för fångar för en undersökningsperiod och fortsatt bedömning, förutsatt att det inte finns uppenbara hinder för medicinbehandling. Detta skede föregås av utredning av övriga förutsättningar. Om frihet på prov är förenad med läkemedelsbehandling och därtill relaterad vård och stöd enligt 4 § i lagen om frihet på prov, ska beredningen ske i samverkan med Psykiatriska sjukhuset för fångar. När det gäller livstidsfångar och dem som ska avtjäna hela strafftiden fullt ut ska utredningen av förutsättningarna inledas i god tid, men beredningen av frihet på prov inleds först efter att hovrätten fattat beslut om att den dömde ska försättas i villkorlig frihet.

2. Förfarande vid utredning av minderårigt barns åsikt

I samband med att förutsättningarna för övervakad frihet på prov utreds ska man även ta reda på åsikten hos ett minderårigt barn som ska bo i den tilltänkta bostaden under tiden för övervakad frihet på prov antingen permanent eller enligt ett vårdnadsavtal. Enligt 3 § i lagen om övervakad frihet på prov ska ett minderårigt barns åsikt utredas och barnet höras i samarbete med barnskyddsmyndigheterna. Barnets åsikt utreds av en ansvarig anställd vid Brottspåföljdsmyndigheten som har utsetts till helhetsansvarig för övervakad frihet på prov. Brottspåföljdsmyndighetens tjänsteman har i uppdrag att diskutera med barnet, medan den anställde inom barnskyddet har till uppgift att ge professionell handräckning när det gäller att observera barnets beteende och lyssna på barnets tal.


Dessutom när det gäller att reda ut barnets åsikt får den ansvarige anställde för övervakad frihet på prov explicit, med att uppge namn, utse en annan tjänsteman vid Brottspåföljdsmyndigheten med behövlig utbildningsbakgrund och behandlingsrättigheter till att arbeta i par med en anställd inom barnskyddet i sådana situationer där den anställde med övergripande ansvar för övervakad frihet på prov inte kan delta i utredningen av barnets åsikt i barnets hemkommun. När den ansvarige anställde för övervakad frihet på prov på grund av långa avstånd inte själv kan utreda barnets åsikt i barnets hemkommun, kan en tjänsteman vid Brottspåföljdsmyndigheten utnämnas för och begäras att genomföra utredningen av barnets åsikt, som kan behandla uppgifter från socialvården, barnskyddet och om barnets åsikt utifrån en samhällspåföljdsbyrå eller ett fängelse i närheten av barnets hemkommun. När barnets åsikt utreds på det sätt som beskrivs ovan, gås ärendehelheten också igenom med den tjänsteman vid Brottspåföljdsmyndigheten som har det övergripande ansvaret för övervakad frihet på prov.


Ett minderårigt barns åsikt får lämnas outredd endast ifall utredningen vore ägnad att äventyra barnets hälsa eller utveckling eller om det på annan grund är uppenbart onödigt, till exempel på grund av att ett nära samarbete mellan familjen, barnskyddet och fängelset redan är inlett. Denna bedömning ska göras av en anställd inom barnskyddet.

3. Utförande av övervakning

Syftet med övervakningen är att bidra till personens chanser att kunna fullgöra friheten på prov och att i mån av möjlighet säkerställa och följa upp att villkoren som ställts för den som befinner sig i frihet på prov efterlevs. Den av Brottspåföljdsmyndigheten utsedda ansvarige anställde ska utifrån en individuell helhetsbedömning bedöma hur pass intensiv övervakning som det är befogat med under perioden för friheten på prov. Bestämmelserna som gäller övervakningen ska dimensioneras så att de är tillräckliga för att efterlevnaden av villkoren ska kunna övervakas. Den ansvarige anställde för övervakad frihet på prov ska samarbeta med tjänstemän som genomför övervakningsbesök.


De metoder som tillämpas vid övervakning av att villkoren för frihet på prov iakttas omfattar:
  • Användning av tekniska anordningar
  • Sammankomster mellan den ansvarige tjänstemannen och den övervakade
  • Besök till bostaden hos den som frigetts på prov och till stället där denne ska fullgöra sin verksamhetsskyldighet
  • Brottspåföljdsmyndighetens tjänsteman håller kontakt per telefon med den som försatts i frihet på prov och stället där denne ålagts vara verksam
  • Den som försatts i frihet på prov håller kontakt med Brottspåföljdsmyndigheten
  • Skyldighet för den som försatts i frihet på prov att anmäla sig på någon av Brottspåföljdsmyndighetens enheter
  • Kontroll av nykterhet och drogfrihet hos den som försatts i frihet på prov
  • Fastställande av tiden för skyldigheten att stanna i bostaden
  • Begränsning av rörelsezonen
  • Förbud mot att träffas med vissa bestämda personer
  • Säkerhetskontroll
  • Annan behövlig övervakningsmetod

Den tekniska övervakningen utförs i regel med användning av en kombination av fotboja och positionsbestämningsanordning. Mobiltelefoni kan användas som hjälpmedel vid övervakningen när det bedöms att det inte finns behov för positionsövervakning och den som försatts i frihet på prov är inlagd på en missbrukarvårdsinrättning, fullgör sin värnplikt eller perioden för frihet på prov endast varar ett par veckor. I fråga om minderåriga används vid övervakningen i regel ett elektroniskt övervakningssätt som inte baserar sig på positionsbestämningsteknik.

Sammankomster med den som befinner sig i frihet på prov ska tas tillräckligt ofta. Sammankomsterna som sker i övervakningssyfte innebär regelbundna möten mellan den som utsetts till ansvarig anställd för friheten på prov och personen som befinner sig i frihet på prov. Dessa ska avtalas i förväg mellan parterna. Frekvensen och genomförandesättet av sammankomsterna bestäms utifrån en individuell helhetsbedömning och antecknas i planen för strafftiden och i veckoschemat. Övervakningssammankomster kan också genomföras med användning av digitala fjärranslutningar. En biträdande övervakare kan anlitas som medhjälpare när det gäller att genomföra sammankomsterna.

Med övervakningsbesök avses regelbundna besök av en tjänsteman vid Brottspåföljdsmyndigheten till den övervakades bostad och till stället där han eller hon ska fullgöra sin verksamhetsskyldighet. Den ansvarige anställde bestämmer med vilken frekvens övervakningsbesöken ska företas. Besöken ska ske på olika klockslag och med varierande intervall i dagar utan förhandsanmälan, och frekvensen ska bestämmas utifrån en individuell helhetsbedömning. Det ska göras som minst ett övervakningsbesök varje vecka.

Övervakningssammankomster mellan den ansvarige anställde och den som är i övervakad frihet på prov hålls i regel två gånger i månaden. Om livssituationen för den som är försatt i övervakad frihet på prov är stabil och personen inte är i behov av stöd, kan övervakningssammankomster tas endast en gång i månaden, vartill övervakningsbesök ska göras en gång i veckan. Om behovet av stöd för den som placerats i övervakad frihet på prov är uppenbart, ska det tas fler än två övervakningssammankomster per månad. Övervakningsbesök kan då också göras oftare än en gång i veckan.

Med tanke på socialt stöd och individuell uppföljning ska den som frigetts på prov också regelbundet kontaktas per telefon. Den som försatts i övervakad frihet på prov förutsätts stå i kontakt med Brottspåföljdsmyndigheten på det sätt som anges i planen för strafftiden som gäller för friheten på prov. Utöver det ska man från Brottspåföljdsmyndigheten kontakta personen som befinner sig i frihet på prov med varierande tidsintervaller, men dock regelbundet när den som befinner sig i frihet på prov har behov av intensifierat stöd eller om den övervakade misstänks ha problem.

För samtliga personer som ska försättas i frihet på prov fastställs en särskild tid då han eller hon är ålagd att vistas i sin bostad och en zon där han eller hon får röra sig, som kan bestå till exempel av kommun där personen är bosatt eller arbetar. Också eventuella förbjudna vistelsezoner ska bestämmas. Brottspåföljdsmyndigheten kan förbjuda sammankomster med medbrottslingar. Att möta upp med en annan specificerad person kan förbjudas, om det grunder för detta föreligger. Tiderna för bostadsvistelse och rörelsezoner ska antecknas i planen för strafftiden. De tillåtna och förbjudna rörelsezonerna ska ritas in i systemet för elektronisk övervakning innan övervakad frihet på prov inleds. Tidsschemat skapas också till det elektroniska övervakningssystemet. Om dessa ska också personen som ska försättas i frihet på prov informeras.

Psykiatriska sjukhuset för fångar har ansvaret att övervaka den förebyggande läkemedelsbehandlingen och därtill hörande övrig vård och stöd för personer som dömts för sexualbrott och försatts i övervakad frihet på prov. Denna vård ska antecknas i planen för strafftiden som berör den övervakade friheten på prov. Övervakningen genomförs i enlighet med förevarande föreskrift i behövlig samverkan med Psykiatriska sjukhuset för fångar.

Övervakningen ska genomföras så att den som frigetts på prov inte exponeras för onödig uppmärksamhet. Vid övervakningsbesök ska Brottspåföljdsmyndighetens personal ha civila kläder. Samtliga enskilda händelser som hänför sig till övervakningen ska redovisas i Brottspåföljdsmyndighetens klientinformationssystem.

4. Tillfällig avvikelse från verksamhetsskyldighet

4.1. På förhand planerad tillfällig avvikelse från verksamhetsskyldighet

Avvikelse från planen för strafftiden och veckoschemat kan i enstaka fall tillåtas när den som frigetts på prov på förhand begär om det, om det behövs av nedannämnda viktiga skäl. Tillstånd behövs i synnerhet när man ska lämna den tillåtna rörelsezonen. Grunden för avvikelsen kan vara:
  • Familjerelaterade skäl, såsom en nära anhörigs akuta eller allvarliga insjuknande, hälsovårdsbesök med ett minderårigt barn eller annan nära anhörig som ofrånkomligen behöver hjälp, besök hos familjerådgivningen eller motsvarande service och sammankomster som hänför sig till ett minderårigt barns skolgång och förutsätter föräldrarnas/vårdnadshavarnas närvaro samt andra händelser som kräver att en familjemedlem är med, såsom dop, bröllop eller begravning
  • Hälsoskäl, såsom till exempel eget kortvarigt insjuknande och sporadiska egna hälsovårdsbesök
  • Försörjningsrelaterade skäl, såsom till exempel nödvändiga besök på socialbyrån eller FPA
  • Oundgängliga besök i anslutning till skötseln av arbets-, utbildnings-, social- eller boendeärenden, till exempel besök på arbets- och näringsbyrån
  • Annan motsvarande godtagbar orsak

4.2. Skäl till tillfälliga avvikelser som är godtagbara som tvingande och oförutsedda situationer

Den som är försatt i frihet på prov kan i enskilda fall avvika från planen för strafftiden och veckoschemat utan förhandsanmälan av följande skäl:
  • Eget akut insjuknande
  • Akut insjuknande av en nära anhörig som behöver hjälp och bor i samma bostad
  • Trafikproblem (till exempel försenat kollektivtrafikmedel, egen bil går sönder, krock)
  • Brand eller vattenskada på arbetsplats eller annat ställe där verksamhetsskyldigheten ska fullgöras eller annat liknande skäl
  • Väderförhållanden som utgör ett hinder för fullgörandet av skyldigheterna
  • Annan oförutsedd händelse som riktar sig mot den som befinner sig i frihet på prov och som hindrar honom eller henne från att efterleva villkoren för friheten på prov eller där det skulle vara orimligt att kräva att denne iakttar dem

5. Anmälan till polisen om försättning i övervakad frihet på prov

När en person som är intagen i fängelse försätts i övervakad frihet på prov ska polisen på orten där den som frigetts på prov vistas underrättas om saken på ett formulär som stadfästs av Brottspåföljdsmyndigheten. Anmälan ska innehålla identifieringsuppgifter om den som placeras i övervakad frihet på prov, såsom 1) namn, 2) personbeteckning, av migrationsverket givet klientnummer eller annan beteckning behövlig för identifiering av personen, 3) kön, 4) modersmål, 5) medborgarskap, 6) hemort och boningsort samt adress och 7) längd, vikt, ögonfärg, hårets naturliga färg, kroppsbyggnad, eventuella ärr och tatueringar och eventuella andra motsvarande signalement.

Dessutom ska anmälan till polisen innehålla personens brottsuppgifter (datum för avkunnandet av domen, brottsrubricering, brottstidpunkt, straffets längd, datum för fängelsestraffets inledande och upphörande), datum då frihet på prov inleds och upphör, bostadsadress, adresser till ställen där verksamhetsskyldigheten ska fullgöras samt tillåten rörelsezon.


Generaldirektör Arto Kujala

Specialsakkunnig Pia Andersson

Publicerad 1.7.2022