Mindeårig fånge (1/004/2017)

Behörighet: 2 kap. 5 § i lagen om Brottspåföljdsmyndigheten
Gäller: från och med 3 juli 2017
Häver: Anvisning om fångar under 18: straffverkställighet, placering, frigivning och övervakning, dnr 8/004/2012, 20.8.2012

Författningar:
Finlands grundlag (731/1999), i synnerhet 6 § 3 mom.
Fängelselag (767/2005)
Häktningslag (768/2005)
Lag om verkställighet av samhällspåföljder (400/2015)
Lag om övervakad frihet på prov (629/2013)
Förvaltningslag (434/2003), i synnerhet 11 §, 14 §, 15 §, 34 §, 35 §, 36 §
Barnskyddslag (731/1999), i synnerhet 25 §
Lag om grundläggande utbildning (626/1998)


1. Behov av barnskydd

Tjänsteman vid Brottspåföljdsmyndigheten är skyldig att göra en anmälan om intagning till fängelse av en minderårig (en person som inte har fyllt 18 år) till dem som ansvarar för socialvården i kommunen.

2. Hörande av minderårig fånge och hans eller hennes vårdnadhavare eller annan laglig företrädare

I fängelselagen och häktningslagen definieras vissa situationer där fången ska höras. När fången är minderårig ska hänsyn tas till särskilda omständigheter.

Minderåriga anses vara omyndiga. En omyndig person representeras av hans eller hennes vårdnadshavare eller någon annan laglig företrädare, med vilken avses till exempel socialnämnden ifall den minderårige är omhändertagen av socialnämnden.

En minderårig som har fyllt 15 år och hans eller hennes vårdnadshavare eller någon annan laglig företrädare har båda rätt att var för sig föra talan i ett ärende som gäller den minderåriges person eller personliga intresse eller rättighet. När en minderårig för talan ska hans eller hennes vårdnadshavare eller annan laglig företrädare höras, om detta är nödvändigt med hänsyn till den minderåriges intresse eller för att saken ska kunna utredas. Eftersom minderåriga fångar är i åldern mellan 15 och 17 år, brukar de i regel kunna föra talan i sin egen sak i situationer där vårdnadshavarna inte är tillgängliga eller situationen av andra skäl bedöms vara av sådan art. Den minderåriges vårdnadshavare eller annan laglig företrädare ska således åtminstone informeras om alla frågor som rör barnets intresse. En minderårig fånge bör underrättas om ärenden som hans eller hennes vårdnadshavare eller annan laglig företrädare ska höras i och i vilka situationer som vårdnadshavaren eller någon annan laglig företrädare enbart informeras om saken som gäller den minderårige.

Den minderårige har dock rätt att ensam föra sin talan i ett ärende som gäller sådan inkomst eller förmögenhet som han eller hon råder över. Om patientärenden föreskrivs särskilt.

I egenskap av den som parallellt för talan kan vårdnadshavaren eller annan laglig företrädare ha något sådant att komma med som är av betydelse för barnets intresse. Det gäller att bedöma vilken viktig aspekt eller uppgift som är av vikt för den minderårige som hörande av vårdnadshavaren eller annan laglig företrädare kan tillföra beslutsfattandet. Det handlar om den erfarenhet vårdnadshavaren eller annan laglig företrädare har av den minderåriges beteende och reaktioner i olika situationer.

I bilagan till denna anvisning har uppräknats alla situationer upptagna i fängelselagen och häktningslagen i vilka fången och, när det gäller en minderårig fånge, vårdnadshavaren eller annan laglig företrädare ska höras innan beslut fattas.

I bilagan i punkten
"Vårdnadshavaren ska ges tillfälle att bli hörd"
- betyder "ja" att vårdnadshavaren eller annan laglig företrädare ska i regel ges tillfälle att bli hörd då saken bereds
- betyder "nej" att vårdnadshavaren eller annan laglig företrädare ska ges tillfälle att bli hörd om den som bereder saken anser detta vara nödvändigt för att barnet intresse ska kunna utredas.

I punkten "Vårdnadshavaren ska underrättas om utfallet" bestäms de beslut som fattas i enlighet med fängelselagen och häktningslagen och som den minderåriges vårdnadshavare eller annan laglig företrädare ska underrättas om. Underrättelse ska ske oavsett om vårdnadshavaren eller annan laglig företrädare hörts eller inte innan beslut fattades.

Enheten vid Brottspåföljdsmyndigheten som är ansvarig för hörandet ska se till att vårdnadshavaren eller annan laglig företrädare har getts möjlighet att bli hörd när detta är nödvändigt.

När en minderårig intas i fängelse ska det omedelbart tas reda på vem som är hans eller hennes vårdnadhavare eller lagliga företrädare. Vårdnadshavaren eller annan laglig företrädare ska frågas om hans eller hennes kontaktuppgifter och hur han eller hon önskar att bli underrättad om saker som rör barnets intresse. Vid samma tillfälle ska vårdnadshavaren eller annan laglig företrädare tillfrågas om vilka kommunikationsmetoder han eller hon önskar att ska användas då det blir nödvändigt att höra honom eller henne. Ifall den mindrerårige fången har två vårdnadshavare (till exempel båda föräldrarna är vårdnadshavare), ska de ovan nämnda frågorna utredas med var och en av dem separat. Den nödvändiga kontaktinformationen som gäller vårdnadshavaren eller annan laglig företrädare registreras i Brottspåföljdsmyndighetens datasystem.

3. Uppgörande av plan för strafftiden för och placering i fängelse av en minderårig fånge

Intagning i fängelse av en person som inte fyllt 18 år ska omedelbart anmälas till utvärderingscentralen för brottspåföljdsregionen och underrättelse ska ske till Brottspåföljdsmyndighetens centralförvaltning ([email protected]).

Vid utvärderingscentralen och i fängelserna bör finnas en utsedd befattningshavare som har hand om frågor som rör fångar som är yngre än 18 år. Den ansvarige ska vara insatt i frågor som gäller tillväxt och utveckling av barn och stöd för dem som vill bryta med kriminaliteten.

Befattningshavaren vid utvärderingscentralen bör träffas med alla straffångar under 18 år personligen och göra upp för dem en plan för strafftiden utgående från risk- och behovsbedömning. Den minderårige ska motiveras till att redan under häktningstiden vilja delta i aktiviteter och samtycka till att av en plan för strafftiden görs upp. Under planeringen sker samråd med den minderåriges vårdnadshavare och nödvändigt nätverksarbete äger rum. En plan för strafftiden utgående från risk- och behovsbedömning ska göras upp även om den återstående strafftiden var kort. I det fallet fokuserar planen på förberedelse för frigivning.

Den minderåriges placering i fängelse såväl som alla aktiviteter under fängelsetiden bör tjäna den minderåriges intresse. Vid placering ska hänsyn tas till den minderåriges möjlighet att upprätthålla kontakter med familj och vänner. I synnerhet ska möjlighet till skolgång eller studier beaktas. Där det är möjligt bör den minderåriges språkliga, kulturella och religiösa bakgrund tas i beaktande. Att upprätthålla de minderåriga fångarnas familjeband är särskilt viktigt om dessa relationer är sådana att de ska stödjas med tanke på den minderåriges intresse. Av denna anledning bör en minderårig fånge placeras så nära hemorten som möjligt om inte barnets intresse kräver annat. Fängelset som han eller hon placeras i ska säkerställa att den minderårige får hålla tillräcklig kontakt med föräldrarna och vårdnadshavarna. När det gäller att säkerställa kontakter och bevilja permissioner ska hänsyn tas till att föräldrarna eller andra lagliga vårdnadshavare har huvudansvaret för barnets uppfostran och utveckling, vilket myndigheterna bör stödja.

Placeringsbeslut bör göras med särskild omsorg och motiveringen bör uttryckligen skrivas in i beslutet. Utvärderingscentralen ska i samarbete med placeringsfängelset utreda förutsättningarna att placera den minderårige som beslutet gäller i fängelset i fråga. Fängelset ska ombes att ta ställning till den minderåriges placering och möjligheter att delta i aktiviteterna i anstalten. Den som inte fyllt 18 år ska placeras i ett sådant fängelse där han eller hon kan hållas avskild från vuxna fångar om inte hans eller hennes intresse kräver något annat.

Utvärderingscentralen ska när den gör upp planen för strafftiden ta hänsyn till möjligheten att placera den som inte fyllt 18 år i en anstalt utanför fängelset i enlighet med 8 kap. 9 § 2 mom. fängelselagen. Förläggningsplatsen bör i så fall vara någon enhet som producerar tjänster för barnskyddets anstaltsvård eller social- och hälsovårdstjänster. När placering i en anstalt utanför fängelset övervägs ska samarbete med barnskyddsmyndigheterna i fångens hemkommun ske. Enligt fängelselagen ska placering i en anstalt utanför fängelset basera sig på ett skriftligt placeringsavtal mellan fängelset, förläggningsplatsen och fången. När en minderårig fånge placeras i en anstalt utanför fängelset underskrivs dvs. godkänns placeringsavtalet även av vårdnadshavaren eller annan laglig företrädare för den minderårige fången och barnskyddet. Placeringsavtalet ingås för viss tid som inte utan skäl som beror av fångens förhållanden eller något annat motsvarande särskilt skäl får vara under 14 dygn eller över sex månader. En häktad kan inte placeras i en anstalt utanför fängelset

Beslut om placering av en person som inte fyllt 18 år ska anmälas till Brottspåföljdsmyndighetens centralförvaltning (mailto:[email protected]@om.fi).

4. Placering av en minderårig i fängelset och aktiviteterna

Den som inte fyllt 18 år ska hållas avskild från vuxna fångar om inte hans eller hennes intresse kräver något annat. Detta inbegriper förpliktelse att hålla den minderårige i en annan avdelning och olika aktiviteter än vuxna fångar. Kravet om separat placering som är utgångspunkten för författningarna bygger på säkerhetsgarantier och behov av skydd för den minderårige. Betydelsen av minderårighet får inte ignoreras enbart på grund av det faktum att lämpliga lokaler inte finns att tillgå. Utgångspunkten kan inte vara att placera minderåriga tillsammans med fångar som uppnått myndighetsåldern är en regelmässig lösning.

Avvikelse från förpliktelsen kan ske om det motsvarar den minderåriges intresse. Prövning bör ske i varje enskilt fall med barnets intresse i åtanke. När det inte finns andra minderåriga i fängelset eller deras antal är mycket litet motsvarar det vanligen den minderåriges intresse att aktiviteter som anordnas för honom eller henne äger rum selektivt tillsammans med de som uppnått myndighetsåldern. När en minderårig fånge placeras i aktiviteter ska personalen alltid bedöma om det motsvarar hans eller hennes intresse att delta i aktiviteterna med fångar som uppnått myndighetsåldern. Om en minderårig fånge deltar i en aktivitet tillsammans med fångar som uppnått myndighetsåldern bör aktiviteten alltid ske under kontroll och ledning av personalen. Den minderåriges intresse förverkligas bäst om boendet och aktiviteterna organiseras i en grupp som motsvarar utvecklingsnivån och åldern.

När det gäller en minderårig ska särskild uppmärksamhet ägnas åt att han eller hon blir involverad i aktiviteterna i fängelset och andra former av stöd så tidigt som möjligt, i mån av möjlighet redan under häktningstiden.

De fångar som inte slutfört lärokursen för den grundläggande utbildningen ska ges tillfälle att göra det. Barn som är varaktigt bosatta i Finland är läropliktiga. Läroplikten börjar det år då barnet fyller sju år. Läroplikten upphör när den grundläggande utbildningens lärokurs har fullgjorts eller det har förflutit 10 år sedan läroplikten började. För barn i läropliktsåldern som bor på kommunens område är kommunen skyldig att ordna grundläggande utbildning. Enligt Utbildningsstyrelsens föreskrift (104/011/2014) har den kommun där fängelset ligger ansvaret för undervisning av fångar och häktade i läropliktsåldern. Kommunen ska kontaktas omedelbart när en som är i läropliktsåldern anländer till fängelset så att åtgärder för att organisera undervisningen kan tas snabbt nog. Utbildningsanordnare kan inte underlåta att följa denna bestämmelse eller avvika från den.

5. Förberedelse för frigivning och placering i övervakning

Planering inför frigivning av en minderårig inleds på grundval av individuell bedömning, dock i god tid. Liksom de övriga fångarna friges minderåriga främst via övervakad frihet på prov. Efterlevnaden av villkoren för övervakad frihet på prov ska säkerställas med adekvat stöd och tillsyn. När verkställighetsplan tas fram bör samarbete ske med barnskyddsmyndigheterna och andra relevanta aktörer i den minderåriges hemkommun.

Om ens en del av brotten har begåtts innan gärningsmannen fyllt 21 år är utgångspunkten att fången som ska friges ställs under övervakning i samband med villkorlig frigivning. Detta stöder den sociala handlingsförmågan hos den unga efter frigivning.

Frigivning planeras i samverkan mellan fängelset, byrån för samhällspåföljder och den som ska friges. Även vårdnadshavaren ska tas med i planeringen enligt behov. När det gäller en minderårig är nätverksamarbete av central betydelse. Därför ska socialförvaltningen, arbets- och utbildningsmyndigheterna och den tredje sektorn engageras i planeringen av frigivningsfasen i god tid. Utgående från den planering som skett i samverkan utarbetas en plan för frigivning och övervakning av villkorlig frigivning.

Om strafftiden är kort börjar planeringen av frigivningen omedelbart då verkställigheten inleds. Är det sannolikt att frigivning sker direkt från domstolens sammanträde eller mycket snart efter att straffet blivit verkställbart bör frigivningen förberedas redan under häktningstiden. Häktet tar kontakt med byrån för samhällspåföljder i den unges hemkommun och kommer preliminärt överens om en övervakare. Häktet samarbetar med övervakaren när det gäller att planera för frigivningen. Vid behov sker även samverkan med socialtjänsten eller barnskyddsmyndigheterna.

Esa Vesterbacka
Generaldirektör för brottspåföljdsmyndigheten

Päivi Hannula
Överinspektör


Bilaga 1 till ansvisningen Hörande av vårdnadhavare eller annan laglig företrädare för en minderårig fånge (pdf, 0.04 Mt)




Publicerad 22.7.2020