Begäran om omprövning och klagomål
Ifall du anser att en tjänsteman vid Brottspåföljdsmyndigheten har fattat ett felaktigt beslut, får du yrka ändring i beslutet genom att begära omprövning, om beslutet är överklagbart. Om du däremot förmodar att ett fängelse eller en tjänsteman har handlat eller på ett felaktigt eller lagstridigt sätt, kan du anföra klagomål.
När problem och konflikter uppstår ska du i första hand diskutera saken med personalen. Att tala med personalen brukar vara det snabbaste sättet att få problemet löst.
Om du upplever att du har behandlats orimligt eller misstänker att en myndighet eller tjänsteman inte har iakttagit lagen eller fullgjort sina skyldigheter, ska du ta upp saken med personalen. Om du vill kan du skriva ett klagomål till en myndighet som utövar laglighetsövervakning.
Närmare anvisningar om hur du begär omprövning eller anför klagomål får du från din förläggningsenhet.
Begäran om omprövning
Om du anser att en tjänsteman vid Brottspåföljdsmyndigheten har fattat ett felaktigt beslut, får du yrka ändring i beslutet genom att begära omprövning, om beslutet är överklagbart.
Anvisning om hur man begär omprövning är bifogad beslutet du fått. Begäran om omprövning ska göras skriftligen inom sju dagar från det att du fått beslutet delgivet. Du kan lämna begäran om omprövning till en tjänsteman vid fängelset respektive samhällspåföljdsbyrån och tjänstemannen vidarebefordrar den. Du kan också tillsända begäran till Brottspåföljdsmyndigheten per brev eller e-post.
Brottspåföljdsmyndighetens beslut som du kan begära omprövning i räknas upp i lagarna som gäller respektive påföljd. Dessa bestämmelser är
- 20 kap. 1 § i fängelselagen
- 15 kap. 1 § i häktningslagen
- 86 § i lagen om verkställighet av samhällspåföljder
- 40 § i lagen om övervakad frihet på prov och
- 35 § i lagen om verkställighet av kombinationsstraff.
Om du inte är nöjd med beslutet som du fått genom omprövningsförfarandet, kan du anföra besvär hos Helsingfors förvaltningsdomstol, se närmare i besvärsanvisning som är bifogad beslutet. Beslut meddelade av Helsingfors förvaltningsdomstol får endast överklagas genom besvär ifall högsta förvaltningsdomstolen beviljat besvärstillstånd.
Klagomål
Om fängelset eller en tjänsteman vid fängelset enligt din åsikt har handlat lagstridigt, kan du anföra klagomål i ärendet. Klagomålet kan gälla en enskild tjänstemans förfarande eller hela myndigheten. I klagomålsförfarandet behandlas i regel inte sådana beslut som du kan söka ändring i genom begäran om omprövning.
Anförande av klagomål
Klagomålet ska lämnas in skriftligen och det är avgiftsfritt. Du kan skriva klagomålet i fri form på ditt eget modersmål.
Ett klagomål tas inte upp till prövning om sakförhållandet som det gäller har inträffat för mer än två år sedan. Avvikelse från detta kan göras endast av särskilda skäl.
I klagomålet ska nämnas
- klagandens namn och kontaktuppgifter,
- vilket förfarande eller försummelse av Brottspåföljdsmyndigheten eller en tjänsteman som klagomålet gäller,
- på vilka grunder du anser att Brottspåföljdsmyndighetens eller tjänstemannens förfarande är felaktigt,
- när förfarandet eller försummelsen har ägt rum,
- om ett klagomål som gäller samma ärende är anhängigt i en annan instans.
Anförande av klagomål på annans vägnar
Du får anlita ett ombud eller biträde när du ska anföra klagomål. Du får också anföra klagomål på någon annan persons vägnar eller tillsammans med andra personer.
Ett ombud som företräder dig ska visa upp en fullmakt eller på något annat tillförlitligt sätt bestyrka att han eller hon är berättigad att företräda dig. Om ingen fullmakt företes, kan varken du eller den som för ärendet för din räkning inte få ta del av uppgifter som gäller en häktad eller en dömd person.
Behandling av klagomål
Den myndighet som avgör klagomålet anger i sitt beslut om föremålet för klagomålet (exempelvis fängelse eller tjänsteman) har förfarit korrekt eller inte. Avgörandet kan till exempel fästa uppmärksamhet vid kraven på god förvaltning när det gäller ett fängelse eller en tjänsteman, eller delge den person eller myndighet som klagomålet gäller sin uppfattning om hur förfarandet enligt lagen bör se ut. Fängelset eller tjänstemannen kan också tilldelas en anmärkning i ärendet. Beslut som meddelats varken upphävs eller ändras genom utfallet av klagomålet.
Du kommer att informeras om utfallet av klagomålet, oavsett om det föranleder åtgärder eller ej. Ett avgörande som kommit till genom klagomål får inte överklagas genom besvär.
Myndigheter som övervakar Brottspåföljdsmyndighetens verksamhet
Lagligheten i Brottspåföljdsmyndighetens, dess enheters och tjänstemäns verksamhet övervakas vid myndigheten genom intern tillsyn. För den interna tillsynen svarar rättsenheten, som lyder under Brottspåföljdsmyndighetens ansvarsområde för utveckling och styrning.
Den primära myndighet utanför Brottspåföljdsmyndigheten som utövar laglighetsövervakning är riksdagens biträdande justitieombudsman. Till övriga laglighetsövervakare hör bland andra jämställdhetsombudsmannen och dataombudsmannen. Av jämställdhetsombudsmannen får du anvisningar och råd om du misstänker att du har diskriminerats till exempel på grund av kön, könsidentitet eller könsuttryck. Dataombudsmannen övervakar att behandlingen av personuppgifter är lagenlig och att personernas dataskyddsrättigheter tillgodoses.
Lagenligheten av hälso- och sjukvården som tillhandahålls av Enheten för hälso- och sjukvård för fångar övervakas av Regionförvaltningsverket i Norra Finland.
Du kan anföra klagomål i samma ärende hos flera myndigheter som utövar laglighetsövervakning, men klagomålet prövas i regel endast hos den myndighet där det först blir anhängiggjort.
Kontaktuppgifter till myndigheter som utövar tillsyn över Brottspåföljdsmyndighetens verksamhet
Brottspåföljdsmyndighetens ansvarsområde för utveckling och styrning, rättsenheten
Besöks- och postadress: Semaforbron 12 C, 00520 Helsingfors
Telefonväxel: 029 56 88500
Registratorskontor: 029 56 88588
Fax: 029 56 65440
E-post: [email protected]
Riksdagens justitieombudsman
Postadress: Riksdagens justitieombudsmans kansli, 00102 Riksdagen
Besöksadress: Arkadiagatan 3, 2. våningen, 00100 Helsingfors
Telefonväxel: 09 4321
Registratorskontor: 09 432 3381 (mån.–fre. kl. 9–15)
Fax: 09 432 2268
E-post: [email protected]
Skyddad e-post: https://turvaposti.eduskunta.fi/. Anteckna som mottagare: [email protected]
Dataombudsmannens byrå
Postadress: PB 800, 00531 Helsingfors
Besöksadress: Fågelviksgränden 4, 00530 Helsingfors
Telefonväxel: 029 566 6700
Registratorskontor: 029 566 6768
Allmän rådgivning för privatpersoner: 029 566 6777 (tis.–tor. kl. 9–11)
E-post: [email protected]
Diskrimineringsombudsmannen
Postadress: PB 24, 00023 Statsrådet
Besöksadress: Bangårdsvägen 9, 00520 Helsingfors
Telefonväxel: 029 566 6800
Kundtjänst: 029 566 6817 (tis.-tor. kl.10–12)
Fax: 029 566 6829
E-post: [email protected]
Jämställdhetsombudsmannen
Postadress: PB 22, 00023 Statsrådet, Finland
Besöksadress: Bangårdsvägen 9, 00520 Helsingfors
Telefonväxel: 029 566 6830
Registratorskontor: 029 566 6840
Rådgivningsnummer: 029 566 6842 (mån.–tis. kl. 9–11, ons.–tor. 13–15)
E-post: [email protected]
Myndigheter som utövar tillsyn över hälsovården
Patientombudsman Sari Koskue
Postadress: c/o Institutet för hälsa och välfärd, PB 30, 00271 Helsingfors
Telefonväxel: 029 524 5888
E-post: [email protected]
Regionförvaltningsverket i Norra Finland
Postadress: PB 6, 13035 AVI
Besöksadress: Linnankatu 3, 90100 Uleåborg
Telefonväxel: 0295 016 000
E-post: [email protected]
Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården: Valvira
Postadress: PB 43, 00521 Helsingfors
Besöksadress: Bangårdsvägen 9, 00520 Helsingfors
Telefonväxel: 029 520 9111
Fax: 029 5209 700
E-post: [email protected]
Riksdagens justitieombudsman
Postadress: Riksdagens justitieombudsmans kansli, 00102 Riksdagen
Besöksadress: Arkadiagatan 3, 2. våningen, 00100 Helsingfors
Telefonväxel: 09 4321
Registratorskontor: 09 432 3381 (mån.–fre. 9–15)
Fax: 09 432 2268
E-post: [email protected]
Skyddad e-post: https://turvaposti.eduskunta.fi/. Anteckna som mottagare: [email protected]
Publicerad 18.3.2024