Uppskov med verkställighet av fängelsestraff och förvandlingsstraff för böter (3/004/2015)

Brottspåföljdsmyndigheten anvisning nr 3/004/2015

13.5.2015

Behörighet: 2 kap. 1 §, 3-6 § och 10 § i lagen om Brottspåföljdsmyndigheten

Gäller: Från och med den 13 maj 2015

Mottagare : Brottspåföljdsmyndigheten

1. Uppskov med verkställighet av fängelsestraff och förvandlingsstraff för böter

Ett straff ska verkställas utan omotiverat dröjsmål efter att fängelsestraffet har vunnit laga kraft eller kan verkställas som en lagakraftvunnen dom.

Uppskov med verkställighet av hälsoskäl

Om behandlingen av en allvarlig sjukdom eller en svår skada hos den som dömts till fängelse eller förvandlingsstraff skulle äventyras av att den dömde överförs till fängelse eller om vården av den dömde i fängelset skulle medföra avsevärda svårigheter ska inledningen av verkställigheten skjutas upp tills de hinder för verkställigheten som beror på den dömdes hälsotillstånd inte längre existerar.

Uppskov med verkställighet på andra grunder än av hälsoskäl

Den dömde kan på ansökan eller med den dömdes samtycke beviljas uppskov med verkställighet av fängelsestraff om det genom uppskov är möjligt att väsentligt minska de förluster eller svårigheter som omedelbar verkställighet skulle vålla den dömde, någon nära anhörig, någon annan närstående till den dömde, den dömdes arbetsgivare eller någon annan intressent för vilken den dömdes arbetsprestation är särskilt behövlig (2 kap. 3 § i fängelselagen).

Den dömde kan söka om uppskov på andra grunder än av hälsoskäl först efter att han eller hon har underrättats om tidpunkten för anmälning i fängelset.

Uppskov kan i princip beviljas för högst sex månader från tidpunkten för anmälan. Tiden kan överskridas endast undantagsvis och på sådana grunder som upphör att gälla vid en känd tidpunkt vid beviljandet. Exempel på dylika skäl är fullgörande av värnplikt eller slutförande av halvfärdiga studier.

Uppskov kan beviljas för totalt högst ett år från den fastställda tidpunkten för anmälan i fängelset. Om flera domar samtidigt ska verkställas eller om nya domar ska verkställas under uppskovets gång ska maximitiden på ett år beräknas från anmälningstidpunkten för den första verkställbara domen. Ett beslut om uppskov med straffverkställighet senarelägger också verkställigheten av andra domar som blir aktuella under uppskovets gång (2 kap. 4 § 2 mom. i fängelselagen).

Beslutsfattande

Direktören för utvärderingscentrumet eller den tjänsteman som enligt arbetsordningen är direktörens ställföreträdare beslutar om senareläggning av fängelsestraff, verkställighetsverkningar av nya uppskovsansökningar i samma sak (uppskovsbeslut) och återkallande av uppskov. När det gäller uppskov som ansöks av hälsoskäl ska utvärderingscentrumet begära ett utlåtande från Brottspåföljdsmyndighetens hälsovårdsenhet. Utmätningsmannen ska besluta om uppskov med förvandlingsstraff för böter på andra grunder än av hälsoskäl och om återkallande av dylika uppskov.

2. Behandling av uppskovsärenden vid Brottspåföljdsmyndigheten

Uppskov ska sökas skriftligen hos Brottspåföljdsmyndighetens utvärderingscentrum på formuläret "Ansökan om uppskov". Den dömde kan också lämna in en fritt formulerad ansökan till utvärderingscentrumet.

Så här söker man om uppskov. Ansökan om uppskov 1.9.2022. [pdf, 90.0 kB]

I ansökan om uppskov ska den dömde anteckna anledningen till ansökan, grunderna för ansökan och den uppskovstid som söks. De utredningar och intyg som hänför sig till ansökningsgrunderna ska bifogas. Om motiveringen till ansökan är bristfällig ska den dömde på begäran lämna in en tilläggsutredning. Exempelvis en tillförlitlig utredning av den dömdes aktuella hälsotillstånd ska lämnas in som motivering till ansökan om uppskov av hälsoskäl.

Ansökningsformuläret innehåller en begäran om den dömdes samtycke till att de uppgifter om hälsotillstånd som ingår i ansökan av hälsoskäl kan användas vid planläggning av strafftiden och beslut om förläggningsanstalt och till att uppgifterna får överlämnas till Brottspåföljdsmyndighetens hälsovårdsenhet. Om den dömde inte använder Brottspåföljdsmyndighetens ansökningsformulär vid anhållan om uppskov kan samtycke till användning av uppgifterna om hälsotillstånd begäras på något annat sätt. Muntligt samtycke godtas inte. Samtycke ska lämnas skriftligen och specificerat.

De läkarutlåtanden som överförts från den dömdes aktuella förläggningsanstalt kan tas till behandling som uppskovsansökning av hälsoskäl även om den dömde inte lämnat in någon särskild skriftlig ansökan. Den tidsperiod som framgår av läkatutlåtandet från vårdanstalten anses då vara den ansökta tiden för uppskov.

Uppskovshandlingar registreras i ett elektroniskt arkiv i databas J. Där finns mappar för arkivering av både hälsorelaterade och övriga uppskovshandlingar. De scannade handlingarna förses med pärmblad som klargör sökandens namn, grunden för ansökan (hälsorelaterad eller övrig) och om sökanden samtyckt till att uppgifter om hälsotillstånd får användas för andra ändamål vid sidan av behandling av uppskov. Om en ny ansökan om uppskov gäller en och samma intagning ska centralförvaltningsenheten på utvärderingscentrumets begäran scanna handlingarna från föregående ansökta uppskov i mapparna i databasen J.

Om en ny uppskovsansökning gäller en och samma straffperiod ska den registreras under det redan definierade diarienumret i systemet för fånginformation (VATI). Här tas utskrifter av tidigare uppskovsbeslut. En anvisning om rättelseyrkande ska bifogas till samtliga beslut.

När det gäller uppskov av hälsoskäl ska utvärderingscentrumet anhålla om ett utlåtande från Brottspåföljdsmyndighetens hälsovårdsenhet. Begäran om utlåtande ska sändas till ledande överläkarens, eller vid behov vikariens, e-post (jobb). Samtidigt skickas ett formulär för utlåtande med diarienummer, den dömdes namn, ansökningens ankomstdatum och uppgifter om domen. Den ledande överläkaren ska returnera den kompletterade ansökan (utlåtandet med motivering) till utvärderingscentrumet. Beslut om uppskovsansökan ska fattas på grundval av ledande överläkarens utlåtande.

Hur ansökan om uppskov påverkar verkställigheten

Ett första uppskovsbeslut senarelägger verkställighet av fängelsestraff eller de fängelsestraff som samtidigt ska verkställas tills beslut om ansökan fattats. Utvärderingscentrumet ska avgöra om en ny ansökan som gäller samma straff har samma verkan. Vid utvärderingscentrumet avgörs ärendet genom ett så kallat uppskovsbeslut som inte kan överklagas. Uppskovsbeslutet förblir i kraft tills utvärderingscentrumet fattar beslut om ansökan om uppskov. När det gäller uppskov ska det alltid säkerställas att Brottspåföljdsmyndighetens verkställighetsenhet har informerats om att en ansökan om uppskov som gäller den dömde har anhängiggjorts.

Delgivande av beslut

Ett interimistiskt beslut och ett uppskovsbeslut med bifogad anvisning om rättelseyrkande ska delges den dömde genom så kallat konventionellt delgivande per post. Beslut ska i princip sändas till den adress den dömde meddelat. Om den dömde emellertid är intagen ska beslutet sändas till fängelset som ska underrätta den dömde/fången om beslutet. Om den dömde befinner sig på en vårdanstalt och beslut om uppskov fattas på grundval av vårdanstaltens utredning utan ansökan från den dömde eller dennes ombud ska den dömde delges beslutet genom postförsändelse till vårdanstalten. Om den dömde använder ett ombud ska beslutet bara sändas till den rättegångsadress som meddelats av ombudet. Den dömde ska anses ha tagit del av beslut om uppskov sju dagar efter avsändande av brevet om inte något annat kan påvisas. Rättelseyrkande ska framställas skriftligen inom sju dagar efter delfående.

Elektronisk arkivering av uppskovshandlingar

En för ändamålet särskilt utnämnd tjänsteman ska vid varje enskilt utvärderingscentrum svara för upprätthållande av ett elektroniskt arkiv som ska upprättas för uppskovshandlingar. En tjänsteman vid utvärderingscentrumet ska utses för uppdraget, och uppdraget ska registreras i tjänstemannens befattningsbeskrivning. En vikarie ska dessutom utses för den ansvarige tjänstemannen.

Ansvaret för det elektroniska arkivet av uppskovshandlingar omfattar förvaltning av mapp- och filstruktur, säker förvaring av handlingar, och gallring och utrensning av handlingar enligt bestämda förvaringstider. Ursprungliga uppskovsrelaterade pappershandlingar ska förstöras senast efter att behandling av det aktuella uppskovsärendet slutförts. En uppskovshandling som scannats i elektronisk form ersätter den ursprungliga pappershandlingen efter att den scannats form och registrerats i databasen J.

Tjänstemän vid utvärderingscentrumen, tjänstemän som behandlar rättelseyrkanden vid regioncentrumen och vissa tjänstemän vid Brottspåföljdsmyndighetens hälsovårdsenhet och centralförvaltningsenhetens rättsektion har rätt att nyttja mappen i databasen J. Nyttjanderätten bestäms fall för fall av varje enskild tjänstemans tjänsteuppdrag. Det elektroniska arkivet av uppskovshandlingar ska förvaltas så att bara de tjänstemän som har rätt att se eller behandla uppskovsrelaterade uppgifter och handlingar har tillgång till arkivet.

Det elektroniska arkivet av uppskovshandlingar ingår i ett mera omfattande verkställighetsregister där det dessutom bildar ett särskilt underregister. En separat registerrapport ska göras upp över det elektroniska arkivet av uppskovshandlingar. Alternativt ska rapporten beskrivas i registerrapporten för fånginformationssystemet. Följande omständigheter ska framgå av registerrapporten: registeransvarig, bruksändamål, datainnehåll och övriga registerrelaterade omständigheter som anges i personuppgiftslagen.

Det pappersarkiv av uppskovshandlingar som tidigare samlats hos centralförvaltningsenheten ska också i framtiden förvaras där.


Generaldirektör Esa Vesterbacka

Överinspektör Päivi Hannula

Publicerad 22.11.2022