Organisationsreform Rise 3.0

Brottspåföljdsmyndigheten genomgår för närvarande en organisationsreform som syftar till att reformera personalstrukturen och ledningssystemet för brottspåföljdscentralerna och utbildningssystemet inom brottspåföljdssektorn.

Underlag till reformen, resultat och ändringar som ska produceras

Tre förstudier har tagits fram som underlag för Rise 3.0 som gäller

• klientnära arbete och brottspåföljdscentralernas personalstruktur
• ledningssystemet för och chefsarbetet på brottspåföljdscentralerna
• behov av att utveckla utbildningssystemet inom brottspåföljdssektorn.

Projektet kommer att resultera i att den andra fasen av omorganisationen fullbordas och utbildningssystemet reformeras. Projektet kommer att skapa förändring när det gäller ledningssystemet för brottspåföljdscentralerna, uppgifterna och arbetsmetoderna för de underställda enheterna samt rollen och organisationsstrukturen för Brottspåföljdsområdets utbildningscentral.

Projektet kommer att producera reformer inom utbildningssystemet för brottspåföljdssektorn och leda till att ett utbildningssystem tas i bruk som är reformerat till den delen. Med reformen stärker man den organisationsstruktur som infördes i och med Rise 2.0. Brottspåföljdsmyndigheten kommer att fortsätta som en matrisorganisation, med brottspåföljdscentral som grundläggande struktur när det gäller den operativa verksamheten.

Den nya organisationsstrukturen förväntas träda i kraft från början av 2027.

Föremålet för Rise 3.0

Organisationsreformen riktas in på Brottspåföljdsområdets utbildningscentral och brottspåföljdscentralerna och deras underlydande enheter. Omorganiseringen berör totalt 11 brottspåföljdscentraler, 28 fängelser, 12 samhällspåföljdsbyråer med ca 2 300 tjänstemän.

Projektet befinner sig för närvarande i förberedelsefasen.

Rise 2.0 utgjorde underlaget för Rise 3.0

Rise 3.0 är den andra och avslutande fasen i den tvåfasiga organisationsreformen. I och med Rise 2.0 omorganiserades Brottspåföljdsmyndighetens gemensamma funktioner till en matrisorganisation medan ledningsstrukturen för linjeorganisationen omstrukturerades så att den nu är fördelad i brottspåföljdscentraler.

De gemensamma funktionerna i matrisorganisationen består av fyra riksövergripande multilokala ansvarsområden, som är utveckling och styrning, klientprocesser, förvaltning och stödtjänster och operativ verksamhet. Inom ansvarsområdet för operativ verksamhet inrättades 11 brottspåföljdscentraler som utgör ledningsstrukturen för linjeorganisationen.

Den nya organisationsstrukturen trädde i kraft den 1 september 2022.

För mer information kontakta
direktör Pauli Nieminen
tfn. +358 29 568 3770 
pauli.nieminen@om.fi 

Länkar

Till­sam­mans mot ett en­het­li­ga­re Brottspå­följds­myn­dig­het — and­ra fa­sen av om­or­ga­ni­se­ring­en in­leds den 1 ja­nu­a­ri 2024 (Pub­li­ce­rad 18.12.2023)

And­ra fa­sen av Brottspå­följds­myn­dig­he­tens or­ga­ni­sa­ti­ons­re­form in­leds med för­stu­di­er (Pub­li­ce­rad 31.3.2023)

Vid Brottspå­följds­myn­dig­he­ten re­for­me­ras ock­så ut­bild­nings­sy­ste­met inom om­rå­det (Pub­li­ce­rad 25.3.2024)

Ut­bild­nings­sy­ste­met inom brottspå­följds­sek­torn­re­for­me­ras som ett led i or­ga­ni­sa­ti­ons­re­for­men (Pub­li­ce­rad 16.12.2024)

Re­for­men av ut­bild­nings­sy­ste­met inom brottspå­följds­sek­torn fram­skri­der (Pub­li­ce­rad 31.1.2025)