Kirjoittaja Pia Andersson
Julkaistu 9.1.2023
Suomessa sähköistä valvontaa käytetään apukeinona yhdyskuntaseuraamuksissa ja vankeudelle vaihtoehtoisissa täytäntöönpanomuodoissa. Meillä sähköistä valvontaa käytetään myös joissakin avovankiloissa ympärivuorokautisesti sekä tutkintavankeuden vaihtoehtona.
Sähköinen valvonta on nykymuotoisena otettu Suomessa käyttöön vuonna 2011. Se on teema, jonka äärellä Rikosseuraamuslaitoksessa tehdään valtakunnallista yhteistyötä ja käydään ammatillista vuoropuhelua eri henkilöstöryhmien välillä. Teemme myös monialaista yhteistyötä valtionhallinnon ja rikosoikeudellisten toimijoiden, akateemikkojen, sosiaali-, terveys- ja koulutustahojen sekä erilaisten palvelutuottajien kanssa. Sähköisen valvonnan teema tuo meidät yhteen myös eri työpaikkojen ja ammattialojen sekä auttamis-, avustus- ja etujärjestöjen kanssa, yksityistä yritysmaailmaa unohtamatta.
Erot sähköisen valvonnan käytössä
Euroopan kriminaalihuolto- ja yhdyskuntaseuraamustyön organisaatio, Confederation of European Probation (CEP), kehittää ja antaa neuvoja sähköisestä valvonnasta. Organisaatiolla oli keskeinen rooli Euroopan neuvoston sähköisen valvonnan käytön suositusten valmistelussa. Yhtenä periaatteena suosituksissa on, että sähköistä valvontaa tulee käyttää muutos- ja kuntoutustyön rinnalla silloin, kun se tukee rikokseen syyllistymisen uusimisriskin vähentämistä. Tämä tärkeä ohjaava periaate haastaa kaikkia Euroopan maita pohtimaan, milloin on perusteltua käyttää sähköistä valvontaa rikosseuraamusten täytäntöönpanotyössä.
Euroopan neuvoston suosituksien mukaan sähköisen valvonnan käyttö erillisenä toimenpiteenä on perusteltua, jos sillä voidaan välttää henkilön vankilaan sijoittamista esimerkiksi rikoksen esitutkinnan ajaksi. Tästä yhtenä esimerkkinä on Suomessa tutkintavankeuden vaihtoehtona käytössä oleva tehostettu matkustuskielto, jossa käytetään sähköistä valvontaa kontrollin keinona.
Vertaillessani eri maiden lainsäädäntöjä ja käytäntöjä, voin todeta, että olemme Suomessa onnistuneet laatimaan rikosseuraamuksiin tuomittujen henkilöiden oikeuksia huomioon ottavat lait. Näiden lakien valmisteluissa on käytetty apuna Euroopan neuvoston suosituksia. Käytäntöjä muodostaessamme on mukaan otettu yksi toinen kantava periaate, joka on sisäänkirjoitettu Euroopan neuvoston suosituksiin: kun henkilölle suunnitellaan sellaiseen yhdyskuntaseuraamukseen tuomitsemista tai vankeuden vaihtoehtoisen seuraamusmuodon käyttöä, johon sisältyy sähköistä valvontaa, tulee henkilöä etukäteen tiedottaa, mitkä hänen velvollisuutensa ja oikeutensa tulevat olemaan sekä minkälainen kokonaisuus sisältyy tällaiseen seuraamusmuotoon. Tätä ei saa täytäntöönpanna ilman henkilön omaa suostumusta. Puhumme tällöin henkilön informoidusta suostumuksesta. Myös samassa taloudessa asuvien lasten mielipide tulee selvittää ja muilta aikuisilta saada suostumus, ennen kuin sähköisestä valvonnasta ja kotona yöaikaan pysymistä velvoittavasta seuraamuksesta voidaan tehdä päätös.
Suomessa käytämme sähköistä valvontaa monipuolisesti, kun vertaa muun Euroopan käytäntöihin, missä sähköinen valvonta perustuu pääasiassa radiotaajuustekniikkaan, jolla valvotaan kotona pysymisen velvoitetta. Tällöin valvotaan, tuleeko ja poistuuko henkilö sallittuun ja etukäteen aikataulutettuun ajankohtaan kodistaan. Suomessa käytämme myös radiotaajuustekniikkaa, mutta määrällisesti enemmän satelliittipaikannukseen pohjautuvaa sähköistä valvontaa, jonka avulla voimme valvontajärjestelmässä mihin vuorokauden aikaan vain paikantaa henkilön sijainnin. Valvonnassa käytämme henkilön yksityiselämää suojaavia menettelyjä. Näin turvaamme henkilön perustuslaissamme määritetyt oikeudet. Parhaillaan olemme ottamassa käyttöön uusia valvontalaitteita, jalkapannan ja älypuhelimen yhdistelmän. Valvottavien yksityisyydensuoja paranee, kun sähköisessä valvonnassa käytettävä laitteisto ei herätä huomiota.
Sähköinen valvonta tukee Rikosseuraamuslaitoksen tavoitteita
Koulutan yhteistyössä muiden virkamiesten kanssa henkilöstöä ja johtoa lainsäädäntömme määrittelyihin: mitä ne tarkoittavat käytännön työssä ja miten teemme työtä, johon sisältyy sähköistä valvontaa. Yhteisvoimin varmistamme lainmukaisten menettelyjen käytön.
Kaikessa työssämme meidän tulee muistaa, että rikoksesta epäilty tai tuomittu henkilö on työmme keskiössä ja teemme sitä häntä varten. Noudatamme Rikosseuraamuslaitoksen arvoja eli kunnioitamme ihmisarvoa, uskomme muutoksen mahdollisuuteen, teemme työtämme lakeja noudattaen ja yhdenmukaista kohtelua varmistaen. Samalla tuemme yhteiskunnan turvallisuutta. Tällainen toimintakulttuuri suojaa myös yksittäistä virkamiestä, sillä hän tietää toimia kaikissa tilanteissa oikein. Nämä ovat mielestäni keskeisiä asioita, jotta varmistamme seuraamukseen tuomittavan ja tuomitun henkilön ihmisoikeuksien, osallisuuden, itsemääräämisoikeuden ja yksityisyyden kunnioittamisen kaikessa toiminnassamme.
Tutkimus- ja tilastotietojen perusteella tiedämme, että yhdyskuntaseuraamusten ja vankeuden vaihtoehtoisten seuraamusmuotojen käyttö sekä asteittainen vapauttaminen vankilasta vähentävät uusintarikollisuuden riskiä ja lisäävät sosiaalista integraatiota, toisin sanoen ne ovat vaikuttavia. Nämä seuraamusmuodot ovat myös halvempia kuin vankilassa täytäntöönpantavat rangaistukset. Sähköisen valvonnan laitteiston ja tietojärjestelmän käytöstä syntyy kuluja, mutta ne ovat pienempiä kuin vankiloiden käytöstä syntyvät kustannukset.
Julkista valtaa tulee käyttää ymmärrettävällä ja läpinäkyvällä tavalla lakiin perustuen ja kaikkia yhdenmukaisesti kohdellen. Tässä olemme mielestäni Suomessa onnistuneet melko hyvin, etenkin siitä syystä, että noudatamme säännöksiä ja teemme jatkuvaa moniammatillista ja monialaista yhteistyötä. Olemme määritelleet heti alkumetreillä, että sähköinen valvonta on ainoastaan kontrollityön apukeino, joka tukee Rikosseuraamuslaitoksessa päivittäin tehtävää rikosseuraamusten täytäntöönpano- ja asiakastyötä. Monessa maassa tilanne on eri. Sähköistä valvontaa käytetään keinona vähentää vankiloissa olevien henkilöiden määrää ilman, että tehdään vaikuttavaa asiakastyötä yhdessä rikoksista tuomittujen henkilöiden kanssa.
Sähköisen valvonnan kokonaisuus linkittyy lainvalmistelu-, strategia- ja turvallisuustyöhön sekä asiakastyön menetelmien, palveluiden ja digitalisaation kehittämiseen. Työhöni sisältyy yhteistyötä eri ammattiryhmien edustajien kanssa sekä monipuolista yksikkörajojen ja toimialojen ylittävää kehittämistyötä. On ilo luotsata, kehittää ja osallistua työhön, joka on vaikuttavaa, taloudellista ja yhteiskunnan turvallisuutta edistävää.
Lue Pia Anderssonin aikaisempi blogikirjoitus Sähköinen valvonta mahdollistaa tuomitulle normaalimman arjen.