Vankilaopetuksella on suuri merkitys sekä nuorelle että yhteiskunnalle

Yksi turvallinen aikuinen voi saada nuoren muuttamaan elämänsä suuntaa, uskoo Vantaan vankilassa työskentelevä opettaja. Vankeusaikaisella opiskelulla voi olla merkittävä rooli rikollisuuden ehkäisyssä.

Vuonna 2024 Suomen vankiloissa oli alaikäisiä vankeja yhteensä noin 80. Nuoret, joilla on oppivelvollisuus kesken, suorittavat ja edistävät vankeusaikanaan perusopintojaan. Haastattelimme juttua varten Vantaan vankilassa työskentelevää opettajaa, joka opettaa 15–17-vuotiaita tutkintavankeja. Vantaan vankilan lisäksi alaikäisten perusopetusta järjestetään Turun ja Helsingin vankiloissa. 

Vankilaopetusta järjestetään yhteistyössä laajan verkoston kanssa. Vankilat tekevät yhteistyötä pääasiassa oppilaitosten ja kuntien kanssa sekä oppivelvollisten osalta myös huoltajien kanssa. Valtakunnallisella tasolla Rikosseuraamuslaitos tekee yhteistyötä lisäksi muun muassa opetus- ja kulttuuriministeriön, Opetushallituksen sekä Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen kanssa. Vankilassa työskentelevän erityisluokanopettajan työnantajana toimii kaupunki. 

Vankilaopetukseen liittyy useita erityispiirteitä, jotka erottavat sen siviilissä tapahtuvasta opetuksesta. Opettaja kertoo, että oppilaat eivät käytä opiskelussaan digilaitteita, vaan kaikki tehtävät tehdään perinteisesti kynällä ja paperilla.

Vantaan vankilassa opetus on yksilömuotoista, eikä ryhmämuotoista opetusta juuri järjestetä. Tähän liittyy useita syitä, kuten turvallisuusnäkökulma sekä mahdolliset yhteydenpitorajoitukset. Oppituntien välissä ei ole perinteisiä välitunteja, vaan tauko vietetään samassa luokkatilassa opettajan kanssa esimerkiksi pelaamalla Uno-korttipeliä. Myöskään vessatauolle ei voi lähteä ilman, että vartija tulee saattamaan.

Tunnetaitojen harjoittelu kuuluu osaksi opetusta 

Opettajan työpäivä alkaa, kun vartija saattaa nuoren oppitunnille. Oppitunnilla edetään kunkin nuoren tavoitteiden ja oppisisältöjen mukaisesti. Yleensä opettaja opettaa kaksoistunnin eli kaksi kertaa 45 minuuttia, jonka aikana opiskellaan muutamaa eri oppiainetta. Nuori opiskelee vähintään neljä tuntia viikossa ja enimmillään kolme tuntia päivässä.

– Opetusta eriytetään tarvittaessa ottaen huomioon nuoren oppimisen ja tarkkaavuuden haasteet. Yksilöopetuksessa voidaan käyttää erilaisia opiskelutapoja hyödyksi, kuten vuorolukua, selkotekstin hyödyntämistä, itsenäistä lukemista tai keskustelua, kuvailee opettaja.

– Tunnetaitotunnit kuuluvat osaksi opintoja ja ne ovat olleet todella hedelmällisiä. On tärkeää saada yhteys nuoreen ja luoda onnistumisen kokemuksia, sanoo opettaja.

Opettaja kertoo, että hänen työnsä suurin haaste on sen pirstaleisuus. Jokaiselle opetettavaksi tulevalle nuorelle tehdään opintosuunnitelma aikaisempien suoritettujen opintojen pohjalta. Aikaisempi koulutaival saattaa olla hyvinkin katkonainen, joten opintopolun rakentaminen nopealla aikataululla on ajoittain haastavaa.

– On elettävä päivä kerrallaan, sillä koskaan ei tiedä, kuinka pitkään nuori on opetettavana, tai milloin uusia tutkintavankeja tulee opetettavaksi, kertoo opettaja.

Vankilaopetus tarjoaa pakollisen pysähtymisen nuorelle 

Opiskelun merkitystä nuorelle ja koko yhteiskunnalle ei voi korostaa liikaa, toteaa opettaja. Vankilaopetuksen myötä nuori saa positiivisen kohtaamisen muutoin epävarmassa tilanteessaan. Opettaja on aikuinen, joka tukee nuorta kohti rikoksetonta ja päihteetöntä elämää. Opettaja kertoo, että vankilaopetuksessa keskeistä on positiivinen pedagogiikka, joka rakentuu nuoren myönteisestä kohtaamisesta.

– On tärkeää, että nuorella on joku, jonka kanssa keskustella opinnoista, jatko-opinnoista, haaveista ja tulevaisuudesta, toteaa opettaja.

Vankilassa opiskelu on pakollinen pysähtymisen paikka nuorelle. Nuori voi keskittyä pohtimaan elämäänsä ja opintojen edistämistä ilman ulkopuolisia häiriötekijöitä, kuten älylaitteita tai ryhmäpainetta.

– On tärkeää auttaa nuorta havaitsemaan omat vahvuutensa ja kannustaa häntä rakentamaan tulevaisuuttaan niiden kautta, sanoo opettaja.

Opettaja näkee, että vankilaopetuksella voi olla merkittävä vaikutus yhteiskunnan kannalta. Hän uskoo, että jos nuori saa opintonsa päätökseen, uusintarikollisuuden ja syrjäytymisen riski vähenee. Opettaja kertoo nähneensä uransa aikana useasti, kuinka nuorelle muodostuu halu saattaa opintonsa loppuun ja hankkia ammatti.

– Aito ja välittävä kohtaaminen nuoren kanssa voi olla merkityksellistä tulevaisuuden valintojen kannalta, toteaa opettaja.

Julkaistu 20.5.2025